Mouvance territoriale : Centres d'artistes et pratiques d'exposition = Shifting Territory : Artist-run Centres and Exhibition Practice

Wawzonek, Donna; Hunter, Andrew. Mouvance territoriale : Centres d'artistes et pratiques d'exposition = Shifting Territory : Artist-run Centres and Exhibition Practice. Ottawa, Ont.: Galerie 101 Gallery, 2000.

On-site consultation

Abstract (English)

This publication is an extension of “Promote/Exhibit/Document” (1997), an exhibition curated by Wawzonek, which displayed Gallery 101’s archival materials (invitations, press releases, grant proposals, etc.) as means of identifying how the gallery represents itself. The curator’s essay examines issues of site and publication in the construction of Gallery 101’s public identity. Changes to curatorial practice and arts funding are discussed in relation to the artist-run centre’s history. The essay also includes descriptions of the various Gallery 101 locations, and analyses of the publications produced in these sites. Hunter’s fictional text deals indirectly with recent changes to curatorial practice (i.e. “The New Curating”). While on a road-trip with his mother and a character based on John Scott’s “Mars Bunny,” the author/narrator reflects on the role of artist-run centres in the changing relations between institution, curator, art, artist and audience. Wawzonek’s text in French and English; Hunter’s text in English only. Brief biographical notes on authors. 33 bibl. ref.

Résumé

Cette publication prolonge l’exposition «Promote/Exhibit/Document» (1997) organisée par Wawzonek, qui présentait des documents d’archives de la Galerie 101. Dans son essai, la commissaire se penche sur les questions du lieu et des publications en rapport avec la construction de l’identité publique de la Galerie 101. Les changements survenus dans la pratique du commissariat et le financement des arts sont étudiés en relation avec l’histoire du centre. Elle décrit également les différents emplacements de la Galerie 101 et fait l’analyse des publications produites dans chacun des lieux. Le texte de fiction de Hunter traite des récentes transformations de la pratique de commissariat («The New Curating»). En voyage avec sa mère et un personnage calqué sur le «Mars Bunny» de John Scott, l’auteur/narrateur réfléchit sur le rôle des centres d’artistes dans les relations entre les institutions, les commissaires, l’art, les artistes et le public. Texte de Wawzonek en français et en anglais; texte de Hunter en anglais seulement. Brèves notices biographiques des auteurs. 33 réf. bibl.

Types: Monographs
All Contributors: Wawzonek, Donna (Curator); Wawzonek, Donna (Author); Hunter, Andrew (Author)
Dossier: 351 - GALERIE 101 (Ottawa)
Collation: 63 p. : 17 ill. ; 15 x 23 cm
ISBN: 1896183093
Language of Publication: French; English
Publishers: Ottawa, Ont.: Galerie 101 Gallery
Artists: Scott, John
Critics / Curators / Historians: Wawzonek, Donna
Art Organizations: Exhibition Centres > Canada > Ontario > Galerie 101 (Ottawa)
Event Statement: Date d'exposition: 1997, Galerie 101 (Ottawa).
Keywords: CURATORIAL PRACTICE; COMMISSARIAT; CENTRES D'ARTISTES AUTOGÉRÉS; ARTIST-RUN CULTURE; CULTURE DES CENTRES D'ARTISTES AUTOGÉRÉS; GALERIE 101 GALLERY (Ottawa)
Deposited by: Users 1 not found.
Date Deposited: 01 Jun 2001
Last Modified: 13 Apr 2012 17:14
URI: http://e-artexte.ca/id/eprint/13852
Edit this item (login required):
View Item