James Welling : Abstract

Deutsche, Rosalyn. James Welling : Abstract. Bruxelles, Belgique: Société des expositions du Palais des beaux-arts de Bruxelles; Toronto, Ont.: s.n., 2002.

On-site consultation

Abstract (English)

Arguing for an ethical reconsideration of subjectivity, Deutsche posits a complex relationship between Welling and the other, less abstract, artists who critically re-evaluated photography in the 1980s. Like those artists, Welling’s investigation of photography, so Deutsche claims, questions mastery and testifies to the vulnerability of photography’s subject matter. Text in English, French and Dutch. List of works. Brief biographical notes. 27 bibl. ref.

Résumé

Dans son texte critique qui revendique une révision éthique de la subjectivité, Deutsche établit une relation complexe entre Welling et d’autres artistes qui, dans les années 1980 et par le biais d’œuvres moins abstraites que celle de Welling, ont réévalué la photographie selon une perspective critique. Deutsche suggère que, à l’instar de ces artistes, les explorations photographiques de Welling remettent en cause la notion de maîtrise du médium au profit de la vulnérabilité du sujet. Texte en anglais, en français et en néerlandais. Inclus une liste des œuvres et de brèves notices biographiques. 27 réf. bibl.

Types: Catalogues > Exhibition catalogues
All Contributors: Deutsche, Rosalyn (Author); Coessens, Piet (Prefacer); Yarlow, Loretta (Curator); Yarlow, Loretta (Prefacer); Bouniort, Jeanne (Translator); Star, Walter van der (Translator)
Dossier: 420 - WELLING, JAMES
Collation: 124 p. : 57 ill. (19 en coul.) ; 28 x 23 cm
ISBN: 9074816312
Language of Publication: English; French; Dutch
Publishers: Bruxelles, Belgique: Société des expositions du Palais des beaux-arts de Bruxelles; Toronto, Ont.: s.n.
Artists: Welling, James; Kruger, Barbara; Lawler, Louise; Levine, Sherrie; Sherman, Cindy
Critics / Curators / Historians: Champesme, Marie-Thérèse; Yarlow, Loretta
Event Statement: Dates d'exposition: 1 mars - 26 mai 2002, Palais des Beaux-Arts de Bruxelles / Paleis voor Schone Kunsten Brussel ; 13 nov. 2002 - 2 fév. 2003, Art Gallery of York University (Toronto).
Keywords: PHOTOGRAPHY; PHOTOGRAPHIE; ABSTRACTION; CRITIQUE; FEMINISM; FÉMINISME; FIGURATION; LIGHT; LUMIÈRE; MODERNISM; MODERNISME; POSTMODERNISM; POSTMODERNISME; REPRESENTATION; REPRÉSENTATION; STRUCTURALISM; STRUCTURALISME; SUBJECTIVITY; SUBJECTIVITÉ; AMBIGUITY; AMBIGUÏTÉ; AUTONOMY OF ART; AUTONOMIE DE L'ART; DARKNESS; NOIRCEUR; FAILURE; ÉCHEC; MEDIATION; MÉDIATION; OBJECT; OBJET; REFERENT; RÉFÉRENT; REPRODUCTIVE TECHNOLOGY; TECHNOLOGIES DE REPRODUCTION; TECHNIQUE; VULNERABILITY; VULNÉRABILITÉ
Deposited by: Users 1 not found.
Date Deposited: 22 Sep 2003
Last Modified: 29 Mar 2021 18:19
URI: http://e-artexte.ca/id/eprint/16014
Edit this item (login required):
View Item