Le musée, un lieu éducatif

Allard, Michel and Lefebvre, Bernard and Ansart, Pierre and Brisebois, Marcel and Vadeboncoeur, Guy and De Guire, Jean-Claude and Soren, Barbara and Huard, Michel and Lelièvre, Francine and Cloutier, Ginette and Simonneaux, Laurence and Boucher, Suzanne and Gauthier, Michelle and Sauvé, Monique and Lefebvre, Hélène and Cordier, Jean-Pierre and Weltzl-Fairchild, Andrea and Dufresne-Tassé, Colette and Poirier, Pascale and Lachapelle, Richard and Brière, Marie-Andrée and Banna, Nadia and Green, Vicki A. and Bergeron, Carole and Pagé, Hélène and Roy, Isabelle and Guillemette, Luc and Mac Namara, Aiofe and Desjardins, Richard and Paquin, Maryse and Lemerise, Tamara and Soucy, Brenda and Larouche, Marie-Claude and Meunier, Anik and Filiatrault, Lise. Le musée, un lieu éducatif. Montréal, Qc: Musée d'art contemporain de Montréal, 1997.

On-site consultation

Abstract (English)

This anthology contains essays on various aspects of museum education, by 35 members of the Special Interest Group on Education and Museums (SIGEM). Originally presented at a conference held in Montreal in 1995, the essays in this book address a wide range of issues related to the educational function of museums. Topics discussed include: educational, scientific and museological research; the value of guided tours and visual arts workshops; the question of evaluation; and relationships between museums and schools. 21 diagrams and 19 charts. 4 texts in English 31 texts in French. Circa 480 bibl. ref.

Résumé

Actes du colloque homonyme organisé par le Groupe d’intérêt spécialisé sur l’éducation et les musées, tenu en 1995 à Montréal. Cet ouvrage, extrêmement pointu quant au sujet et aux références – véritable bilan des recherches – , est aussi très généreux de par la multiplication des approches proposées. Une trentaine d’auteurs y traitent de la fonction éducative à travers sa finalité institutionnelle, des moyens disponibles dans les musées (46s éducatifs, vulgarisation scientifique, visites guidées, ateliers d’arts plastiques, outils pour muséologues), des diverses clientèles visées, enfin de l’aspect de l’évaluation. L’ensemble se place sous un double éclairage: l’expérience contextuelle de la visite de musée et les rapports avec les institutions scolaires. Comprend quatre textes en anglais; 21 schémas et figures; 19 tableaux. Circa 480 réf. bibl.

Types: Conference, colloquium, symposium publications ; Proceedings, transcripts; Monographs
All Contributors: Allard, Michel (Editor); Allard, Michel (Author); Lefebvre, Bernard (Editor); Lefebvre, Bernard (Author); Ansart, Pierre (Author); Brisebois, Marcel (Author); Vadeboncoeur, Guy (Author); De Guire, Jean-Claude (Author); Soren, Barbara (Author); Huard, Michel (Author); Lelièvre, Francine (Author); Cloutier, Ginette (Author); Simonneaux, Laurence (Author); Boucher, Suzanne (Author); Gauthier, Michelle (Author); Sauvé, Monique (Author); Lefebvre, Hélène (Author); Cordier, Jean-Pierre (Author); Weltzl-Fairchild, Andrea (Author); Dufresne-Tassé, Colette (Author); Poirier, Pascale (Author); Lachapelle, Richard (Author); Brière, Marie-Andrée (Author); Banna, Nadia (Author); Green, Vicki A. (Author); Bergeron, Carole (Author); Pagé, Hélène (Author); Roy, Isabelle (Author); Guillemette, Luc (Author); Mac Namara, Aiofe (Author); Desjardins, Richard (Author); Paquin, Maryse (Author); Lemerise, Tamara (Author); Soucy, Brenda (Author); Larouche, Marie-Claude (Author); Meunier, Anik (Author); Filiatrault, Lise (Author); Brûlé-Currie, Marie (Prefacer); Bouchard, Lucette (Prefacer)
Dossier: 330 - MUSÉE D'ART CONTEMPORAIN (Montréal)
Collation: 416 p. : ill. (1 en coul.) ; 23 x 16 cm
ISBN: 2551177006
Language of Publication: French; English
Publishers: Montréal, Qc: Musée d'art contemporain de Montréal
Art Organizations: Musée D'art Contemporain (Montréal)
Event Statement: Colloque organisé par le Groupe d'intérêt spécialisé sur l'éducation et les musées (GISEM) tenu en 1995 à l'Université du Québec à Montréal, à Pointe-à -Callière, musée d'archéologie et d'histoire de Montréal et au Musée d'art contemporain de Montréal.
Keywords: MUSÉE; MUSEUM; INSTITUTION; INSTITUTION, The; MUSÉOLOGIE; MUSEOLOGY; ÉDUCATION ARTISTIQUE; ARTISTIC EDUCATION; CULTURE MUSÉALE; MUSEUM CULTURE; APPRENTISSAGE; LEARNING; VISITEUR; VISITOR; ÉDUCATION; EDUCATION; HISTOIRE DE L'ART; ART HISTORY; APPROPRIATION; INTERACTIVITÉ; INTERACTIVITY; SENSATION; MONDIALISATION; GLOBALIZATION; EFFET THÉRAPEUTIQUE; THERAPEUTIC EFFECT; SCIENCE FICTION; PATRIMOINE; PATRIMONY; ANIMATION; PARTENARIAT; PARTNERSHIP; INFORMATION; DOCUMENTATION; TRANSMISSION FAMILIALE; FAMILIAL INFLUENCE; SAVOIR; KNOWLEDGE; VISITE GUIDÉE; GUIDED TOUR; ACTIVITÉ(S) CULTURELLE(S); CULTURAL ACTIVITIES; GÉOGRAPHIE; GEOGRAPHY; BIENFAIT; KINDNESS; OBJET(S); OBJECT(S); EXPRESSION LANGAGIÈRE; LINGUISTIC EXPRESSION; JUGEMENT ESTHÉTIQUE; AESTHETIC JUDJMENT; AFFECTIVITÉ; AFFECTIVITY; POSTMODERNITÉ; POSTMODERNITY; MUSÉE/ÉCOLE; MUSEUM/SCHOOL; EXPOSITION; FONCTION CRITIQUE; CRITICAL FONCTION; LIEU HISTORIQUE; HISTORIC PLACE; MARKETING ET ÉDUCATION; MARKETING AND EDUCATION; VULGARISATION; POPULARIZATION; PÉDAGOGIE; TEACHING SKILLS; ACCESSIBILITÉ; ACCESSIBILITY; ÉMOTION(S); AÎNÉ(S); ELDERS; EXPÉRIENCE ESTHÉTIQUE; EXPÉRIENCE/SAVOIR; EXPERIENCE/KNOWLEDGE; ÉDUCATION DES ADULTES; CONTINUING EDUCATION; ATELIERS D'ARTS PLASTIQUES; ART WORKSHOPS; PROGRAMME ÉDUCATIF; EDUCATIONAL PROGRAMME; TATE GALLERY (Londres); MUSÉE D'ART CONTEMPORAIN (Montréal); MUSÉE STEWART AU FORT DE L'ÎLE SAINTE-HÉLÈNE (Montréal); POINTE À CALLIÈRE, MUSÉE D'ARCHÉOLOGIE ET D'HISTOIRE DE MONTRÉAL (Montréal); MUSÉE VIRTUEL DE LA FRANCE, SOCIÉTÉ DU MUSÉE CANADIEN DES CIVILISATIONS (Hull, Qc); VERNON MUSEUM (Vernon, BC); COSMODÔME DE LAVAL (Laval, Qc); GROUPE D'INTÉRÊT SPÉCIALISÉ SUR L'ÉDUCATION ET LES MUSÉES (GISEM), UNIVERSITÉ DU QUÉBEC À MONTRÉAL (Montréal); GROUPE DE RECHERCHE SUR L'ÉDUCATION ET LES MUSÉES (GREM), UNIVERSITÉ DU QUÉBEC À MONTRÉAL (Montréal); GALLERY 101 (Ottawa)
Deposited by: Users 1 not found.
Date Deposited: 01 Jun 2001
Last Modified: 12 Jul 2012 17:01
URI: http://e-artexte.ca/id/eprint/13715
Edit this item (login required):
View Item