Montréal Télégraphe : Le son iconographe = Montreal Telegraph : Sound as Iconographer

Provencher, Louise and Tremblay, Richard-Max. Montréal Télégraphe : Le son iconographe = Montreal Telegraph : Sound as Iconographer. Montréal, Qc: Occurrence; Québec, Qc: s.n., 2000.

On-site consultation

Abstract (English)

This CD-ROM and audio CD document installations and sound performances by J.P. Gauthier, R. Gervais and J. Heward, presented as part of the “Sound as Iconographer” exhibition (2000). The CD-ROM contains an introductory essay by the artist-curators (Provencher and Tremblay) that suggests the multidisciplinary works in the exhibition explore relations between art and science, material aspects of sound and the musical potential of objects. It also includes information on the artists, detailed documentation of their works (incorporating electro-acoustic, electronic and improvisational music), comprehensive information on influential artists/composers (Cage, Duchamp, Varèse, Russolo, Satie, Rauschenberg) and inventors of technology (Bell, Berliner, Cros, Edison, Fessenden, Marconi, Morse); and a link to the Montréal Télégraphe website. The audio CD presents: five musical compositions by J.P. Gauthier and M. Sabatini; four pieces by R. Gervais, R.M. Lepage and M. Goldstein; and one composition by J. Heward, M. Goldstein, D. Prentice and R. Wiens. 71 bibl. ref. 80 disc. ref.

Résumé

À l’occasion d'une exposition présentée à l’espace Montréal Télégraphe, un cédérom et un CD audio rendent compte d’installations et de performances qui tiennent à la fois des arts visuels et de la musique (bruitisme, musique industrielle, concrète, aléatoire, etc.). Le cédérom permet d’accéder à diverses rubriques: avant-propos, exposition, relais, technologies, bibliographie, discographie et Web. Dans l’avant-propos, les commissaires présentent la problématique générale d’une «musique qui cherche son nom», ainsi que les propositions de chacun des artistes invités, celles-ci étant illustrées par des photos et des séquences vidéo accompagnées d’un texte théorique. Une rubrique est consacrée à l’expérience sonore, à la transmission, à la captation et à l’enregistrement du son, et l’ensemble des textes est ponctué d’hyperliens qui donnent accès à une douzaine de notices sur de compositeurs et des inventeurs liés au domaine du son. Inclut des vignettes contenant de nombreuses références biobibliographiques et des définitions de termes-clés. Le CD audio comprend dix pièces où les artistes s’adjoignent la collaboration de cinq musiciens. 71 réf. bibl. 80 réf. disc.

Types: Catalogues > Exhibition catalogues ; Audio, visual, multimedia
All Contributors: Provencher, Louise (Curator); Provencher, Louise (Author); Tremblay, Richard-Max (Curator); Tremblay, Richard-Max (Author)
Dossier: 330 - OCCURRENCE (Montréal)
Location: Réserve des formats numériques et documents audiovisuels
Collation: 2 disques compacts (disque audio : 63 min, 59 s) + 1 pochette cartonnée : 2 ill. ; 14 x 15 x 1 cm
Language of Publication: English; French
Publishers: Montréal, Qc: Occurrence; Québec, Qc: s.n.
Artists: Gauthier, Jean-Pierre; Gervais, Raymond; Heward, John; Sabatini, Mirko; Lepage, Robert M.; Goldstein, Malcolm; Prentice, David; Wiens, Rainer; Cage, John; Duchamp, Marcel; Rauschenberg, Robert
Critics / Curators / Historians: Provencher, Louise; Tremblay, Richard Max
Art Organizations: Occurrence (Montréal)
Event Statement: Dates d'exposition : 4 - 28 mai 2000, Montréal Télégraphe.
Keywords: MUSIC; ART SONORE; SOUND ART; MUSIQUE; SOUND INSTALLATION; INSTALLATION SONORE; MULTIDISCIPLINARITY; MULTIDISCIPLINARITÉ; PERFORMANCE; SILENCE; ELECTROACOUSTIC MUSIC; ELECTRONIC MUSIC; MUSIQUE ÉLECTROACOUSTIQUE; MUSIQUE ÉLECTRONIQUE; VARÈSE, EDGAR; RUSSOLO, LUIGI; SATIE, ERIK; MARCONI, GUGLIELMO
Notes:

Configuration requise : PC ; 32 Mo MEV ; Win 95/98 ou NT 4.0 ; 166 MHz ; Mac ; 16 Mo MEV ; OS 7.1.

Deposited by: Users 1 not found.
Date Deposited: 11 Apr 2002
Last Modified: 13 Apr 2012 17:18
URI: http://e-artexte.ca/id/eprint/14501
Edit this item (login required):
View Item