Documentary Protocols = Protocoles documentaires (1967-1975)Tools Bénichou, Anne; Bonin, Vincent; Froger, Marion; Holmes, Kristy A.; Tayler, Felicity; Tomas, David; Thériault, Michèle and Primary Information. Documentary Protocols = Protocoles documentaires (1967-1975). Montréal, Qc: Galerie Leonard Bina Ellen Art Gallery, 2010.
Abstract (English)"Documentary Protocols (1967-1975) is the third part of an ambitious project that took place over a three-year period, and that also included two exhibitions (Documentary Protocols I and Documentary Protocols II) curated and presented at the Gallery in 2007 and 2008. This major historical publication reproduces over 250 documents from the 1960s and 70s drawn from 10 archival fonds and includes an introduction, a contextualizing essay and 6 case studies. In the mid-1960s, Canadian artists suffered from cultural isolation as museums were indifferent to their work and the international art market seemed beyond reach. Artists made up for this state of exclusion by creating alternative spaces in which they could present experimental work and offer services to members of their communities. Documentary Protocols (1967-1975) addresses a historical moment in which the investment of the concept of information by artists converged with the role of administrator they bestowed upon themselves. The historical trajectory of these self-managed organizations can now be observed in their archival fonds, where the results of partially realized utopias exist alongside material evidence of the artists’ labour. Following the decompartmentalization characterizing the period, the editorial structure of this publication provides equal visibility both to the sampling of documents and to the case studies based on the close reading of these items" -- Publisher's web site. Résumé« Protocoles documentaires (1967-1975) est le troisième volet d’un important projet qui s’est étalé sur trois ans et qui comportait aussi deux expositions (Protocoles documentaires I et Protocoles documentaires II) conçues et présentées à la Galerie en 2007 et 2008. Cette publication de portée historique reproduit plus de 250 documents des années 1960 et 1970 tirés de 10 fonds d’archives et comprend une introduction, un essai qui contextualise le propos et six études de cas. Au milieu des années 1960, les artistes canadiens souffrent d’un isolement culturel causé par l’indifférence des musées à leur égard et l’inaccessibilité du marché de l’art international. Ils pallient cette exclusion en créant des espaces alternatifs où ils peuvent présenter un travail de nature expérimentale et offrir des services aux membres de leurs communautés. Protocoles documentaires (1967-1975) tente de cerner les enjeux d’une convergence exceptionnelle entre l’investissement du concept d’information par les artistes et la fonction d’administrateur qu’ils s’octroient alors. La trajectoire historique de ces structures autogérées est désormais perceptible au sein de leurs fonds d’archives. Ceux-ci inscrivent les retombées d’utopies partiellement réalisées parmi les traces matérielles du travail des artistes. Dans la foulée des stratégies de décloisonnement de l’époque, le découpage éditorial de cette publication donne la même visibilité à un échantillon de documents issus de divers fonds d’archives et aux études de cas basées sur la lecture rapprochée de ces matériaux » -- Site web de l'éditeur.
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