La Fabrique, c'est quoi?

Deck, François; de Oliveira, Adriana; Dufresne, Jean-Maxime. La Fabrique, c'est quoi? Montréal, Qc: Centre Turbine; Montréal, Qc: Centre des arts actuels Skol, 2011.

[thumbnail of La Fabrique, c'est quoi?]
Preview
Image (JPEG) (La Fabrique, c'est quoi?) - Cover Image
Available under License Creative Commons Attribution No Derivatives.

Download (46kB) | Preview
[thumbnail of La Fabrique, c'est quoi?]
Preview
PDF (La Fabrique, c'est quoi?) - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (2MB) | Preview
On-site consultation

Abstract (English)

A Centre Turbine project presented in collaboration with SKOL.

In the winter of 2011, La Fabrique set up its activities in the Rheaume Pavillion of the Monseigneur-Richard High School in Verdun: a fascinating indoor world shaped by brutalist concrete architecture, typically found in Quebec school constructions of the 1970s. La Fabrique initially raised questions: How can one breathe life into this environment and architecture devoted to pedagogy? How can artistic action foster reflection about this space?

What followed was a dissemination of graphic manifestos and printed quotes by participating students in which they reflected on their built environment and its social ramifications. This acted as a catalyst for the artist and two groups of students to dedicate themselves to a core production of unusual furniture, created from obsolete equipment found in the school’s storage spaces: an armada of hybrid objects was gradually inserted into the school to enhance its public dimension, and to foster the emergence of social interaction spaces within it. These unexpected actions questioned the students’ relationship with their school microcosm and, by extension, that of their own city.

Résumé

Un projet du Centre Turbine présenté en partenariat avec SKOL.

À l’hiver 2011, La Fabrique installait ses activités dans le pavillon Rhéaume de l’école secondaire Monseigneur Richard à Verdun : un fascinant univers intérieur à l’architecture brutaliste en béton, typique de la construction des polyvalentes au Québec dans les années 1970. La Fabrique y produisait d’abord des questionnements : comment la vie est elle insufflée dans cet environnement intérieur consacré à la pédagogie scolaire ? L’action artistique peut-elle stimuler une réflexion sur ces lieux?

S'en est suivi un travail de dissémination d'affiches «manifestes» et de témoignages recueillis auprès des élèves sur leur manière d’habiter l’environnement architectural et social de l'école. Ce matériel a servi d'élément catalyseur pour que l’artiste et deux groupes d’élèves se dédient à une production intensive de mobiliers inusités, créés à partir d’équipements obsolètes trouvés dans un entrepôt : une armada d’objets hybrides déployée progressivement pour soutenir l’éclosion d’espaces de socialité dans l’école et en valoriser la dimension publique. Ces actions d’aménagements inattendus interrogeaient d’abord la relation que les jeunes entretiennent avec le microcosme de leur école et, par extension, celui de leur propre ville.

Types: Catalogues
All Contributors: Deck, François (Author); de Oliveira, Adriana (Author); Dufresne, Jean-Maxime (Author)
Dossier: 330 - GALERIE SKOL (Montréal)
Collation: 31 p. : ill. en couleurs, 28 cm
ISBN: 9782981281906
Language of Publication: English; French
Publishers: Montréal, Qc: Centre Turbine; Montréal, Qc: Centre des arts actuels Skol
Artists: Dufresne, Jean-Maxime
Event Title: Jean-Maxime Dufresne : Exposition documentaire photographique
Type: Exhibition
Location: Centre des arts actuels Skol, Montréal, Québec
Dates: 20 - 29 oct. 2011
Keywords: PÉDAGOGIE; ESPACE PUBLIC; PEDAGOGY; PUBLIC SPACE
Copyright Statement: Skol et les contributeurs
Official URL: http://www.centreturbine.org/publication/magasin/p...
Related URLs:
Notes:

Ce projet de résidence a été développé avec la participation des élèves de l'école secondaire Monseigneur-Richard et soutenu par le programme Libres comme l’art, une initiative du Conseil des arts de Montréal (CAM) de la Conférence régionale des élus de Montréal (CRÉ) et du ministère de l'Éducation, du Loisir et du Sport (Programme de soutien à l'école montréalaise).

Deposited by: Users 9 not found.
Date Deposited: 17 Aug 2012 14:32
Last Modified: 14 Sep 2015 12:32
URI: http://e-artexte.ca/id/eprint/23398
Edit this item (login required):
View Item