Moi et ma circonstance = I and my circumstance = Yo y mi circunstanciaTools Abaroa, Eduardo; Bartra, Roger; Cruzvillegas, Abraham. Moi et ma circonstance = I and my circumstance = Yo y mi circunstancia. Montréal, Qc: Musée des beaux-arts de Montréal/The Montreal Museum of Fine Arts; [Mexico City], Mexico: s.n., 2000.
Abstract (English)Catalogue to accompany an exhibition based on the theme of mobility, consisting of works by seventeen contemporary artists from Mexico. Abaroa provides brief descriptive analyses of the artists’ works (created between 1992 – 1999); connections between language, society and the body are considered in relation to the diminishing importance of national identity within cosmopolitan culture. Issues of private/public space, nomadism and hybridity are also addressed. Bartra’s essay focuses on the presence of melancholia within works by artists on the move. Renaissance, Romantic and Freudian concepts of melancholy are discussed. Cruzvillegas draws attention to exhibitions and events that influenced contemporary Mexican artists, and situates contemporary Mexican art within the context of postmodernism. His personal account of changes in Mexican culture touches on the following subjects: the formation of “the Generation of Groups;” the use of alternative spaces by Mexican artists; developments in Mexican art criticism, curating and art magazines; the effects of state funding for the arts in Mexico. List of works. Brief biographical notes. 28 bibl. ref. RésuméCe catalogue accompagne une exposition sur le thème de la mobilité, réunissant les œuvres de 17 artistes contemporains mexicains. Abaroa propose de brèves analyses des œuvres créées entre 1992 et 1999 en établissant des liens entre le langage, la société et le corps en rapport avec l’importance décroissante de l’identité nationale au sein d’une culture cosmopolite. Les questions de l’espace privé/public, du nomadisme et de l’hybridité sont également traitées. Dans son essai, Bartra aborde le thème de la mélancolie, selon les acceptions renaissante, romantique et freudienne, qu’il applique aux œuvres en mouvement. Cruzvillegas situe l’art mexicain contemporain selon une perspective postmoderniste, notamment à travers les sujets suivants: la formation de «la Génération des Groupes», l’utilisation des espaces alternatifs, le développement de la critique d’art, du commissariat et des revues d’art, et les effets des subventions de l’État pour les arts mexicains. Liste des œuvres. Textes en français, en anglais et en espagnol. Courtes notices biographiques. 28 réf. bibl. Edit this item (login required): |