Terrains vagues = UnspecifiedTools Lamarche, Lise; Mercier, Guy; Paquet, Suzanne. Terrains vagues = Unspecified. Québec, Qc: J'ai VU, 2000.
Abstract (English)This book is the first in the series of publications “L’opposite,” by Les Éditions J’ai VU. It is comprised of photographs of the industrial landscape (referred to as “catastrophic sites”) by four artists – G. James, A. Lefort, E. Léonard and S. Paquet – as well as texts by Mercier (a geographer) and Lamarche (an art historian) written in response to the images. Mercier’s text focuses on relationships between photography/landscape and art/science; numerous references are made to Alexander von Humbolt’s book “Cosmos: A Sketch of a Physical Description of the Universe.” Lamarche attempts to provide “a typology of the industrial photographer.” Technical and historical aspects of photography are discussed. Includes list of works. Texts in French and English. Brief biographical notes. 26 bibl. ref. RésuméLançant une nouvelle collection, ce document offre une vision transdisciplinaire des travaux photographiques réalisés par quatre artistes sur le thème des terrains vagues, considérés comme «sites catastrophiques» du paysage industriel. S. Paquet met en séries les œuvres, qu’elle présente alternativement avec ses propres textes où les concepts de grandiose, d’étrangeté, d’artifice et d’occupation poétisent l’horreur des motifs. Invité à commenter les œuvres, Mercier pense le paysage en le dépouillant de sa fonction documentaire afin d’atteindre, par la contemplation, à l’émotion, tandis que Lamarche propose une «typologie du photographe de paysage industriel» à la manière de Taine. Inclut une liste des œuvres. Texte en français et en anglais. Brèves notices biographiques. 26 réf. bibl.
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