Melvin Charney : Tracking Images = Melvin Charney : Un dictionnaire...Tools Charney, Melvin; Chevrier, Jean-François; Regimbald, Manon; Lambert, Phyllis. Melvin Charney : Tracking Images = Melvin Charney : Un dictionnaire... Montréal, Qc: Centre canadien d'architecture/Canadian Centre for Architecture, 2000.
Abstract (English)This publication documents Charney’s work as Canada’s representative for the 7th Venice Biennale International Architecture Exhibition. Chevrier explains the practice of the artist who, since 1970 and in the context of an investigation of “monumentality in the media age,” has collected newspaper articles and photographs of urban architecture and experiences. The author situates the project as a junction of the history of the criticism of architecture and the critique of urbanism. Charney’s text describes his Dictionnaire comprised of 232 plates, which he has organized into nine categories (Events, The structure of events, The structure of structures, Meta-events, Fragmentation, Exclusion and effacement, Reclamation, Affirmation, Out on the edge) according to “what they expose about the interaction between people and the constructed world.” Regimbald discusses various site-specific works produced in parallel with this project since 1974, and suggests an interpretation of Charney’s art as a double process of destruction of the “aura” and the production of “traces.” Texts in English, French and Italian. Biographical notes. Bibliography 1 p. RésuméPublication portant sur l’intervention de Charney qui représentait le Canada lors de la 7e Exposition internationale d’architecture de la Biennale de Venise. Chevrier explique la démarche de l’artiste qui, depuis 1970, dans le cadre d’une réflexion sur «la monumentalité au temps des médias», a collectionné des articles d’actualité montrant des bâtiments et des villes. L’auteur situe l’entreprise aux confluents de l’histoire de la critique architecturale et de l’urbanisme critique. Charney décrit son Dictionnaire, composé de 232 planches classées en neuf thèmes: Événements, Structure des événements, Structure des structures, Méta-événements, Fragmentation, Exclusion et effacement, Revendication, Affirmation et En marge. Regimbald commente diverses «insertions urbaines» ou œuvres in situ créées parallèlement par l’artiste depuis 1974 et propose d’interpréter l’art de Charney comme un double processus de destruction de l’«aura» et de fabrication d’«empreintes». Textes en anglais, en français et en italien. Notice biographique. Bibliographie 1 p.
Edit this item (login required): |