Définition de la culture visuelle V : Mondialisation et postcolonialismeTools Bernier, Christine; Douglas, Susan; Fusco, Coco; Laroche, Maximilien; Mosquera, Gerardo; Ouellet, Pierre; Rice, Ryan; Richard, Yann. Définition de la culture visuelle V : Mondialisation et postcolonialisme. Montréal, Qc: Musée d'art contemporain de Montréal, 2002.
Abstract (English)Proceedings from a conference on cultural identity in the age of globalisation and post-colonialism, this volume incorporates commentaries on art, politics and ethics. Six authors cover the following topics: conceptualism as a process and a global phenomenon (while referring to the work of several South American artists); the relation between pictoral and politico-historic discourses in Haiti; translation as a transcultural process; the concept of “the world” in relation to the work of L. Golub; the milieu and production of First Nations artists in Canada in the 1990’s; the aesthetic identity of Iran in light of its traditions. C. Fusco discusses her performance work and its sociopolitical aspects. Texts by Laroche, Ouellet, and Richard in French. Biographical notes on the participants; 70 bibl. ref. RésuméActes d’un colloque qui abordait la question de l’identité culturelle dans un contexte de mondialisation et de postcolonialisme, sous l’angle des rapports entre l’art, la politique et l’éthique. Six auteurs traitent des sujets suivants : le conceptualisme comme « phénomène global » (en référence aux œuvres de plusieurs artistes sud-américains) ; la relation entre le discours pictural et le discours historico-politique en Haïti ; la traduction comme processus transculturel ; la notion de « monde » en relation à l’œuvre de L. Golub ; l’art autochtone au Canada dans les années 1990 ; l’identité esthétique de l’Iran face à ses traditions. C. Fusco discute des aspects sociopolitiques de son travail en performance. Textes de Douglas, Fusco, Mosquera et Rice en anglais. Notices biographiques des conférenciers ; 70 réf. bibl. Edit this item (login required): |