Le grand déchiffreur : Richard Hamilton sur Marcel DuchampTools Duchamp, Marcel; Hamilton, Richard. Le grand déchiffreur : Richard Hamilton sur Marcel Duchamp. Zurich Suisse: JRP Ringier, 2009.
Abstract (English)"For more than half a century the British artist Richard Hamilton engaged in an extremely intense and incredibly erudite dialogue with the work of Marcel Duchamp. His typographic translation of the notes that surround Duchamp's masterpiece "La Mariée mise à nu par ses célibataires, même" [The Bride Stripped Bare by her Bachelors, Even] — which Duchamp had put together in the form of facsimiles in his "Boîte Verte" [Green Box] — was published in 1960. Six years later, Hamilton finished reconstructing the "Grand Verre" [Large Glass] for the retrospective "The Almost Complete Works of Marcel Duchamp" which he organized at the Tate Gallery in London. This commitment to Duchamp's work, as methodical as it was devoted, not only had an influence on his own, but also gave rise to texts of rare quality that constitute an intimate and extremely well informed reading of the artist's oeuvre. The correspondence initiated in 1956 as a result of Hamilton's interest in the "Green Box" ended with Duchamp's death in 1968. It reveals on the one hand Hamilton's ongoing creative penetration of his ideas, and on the other the existence of a close, friendly relationship that grew up between the two artists. In the course of two long conversations Hamilton, with characteristic eloquence and preciseness, questioned Duchamp about his youth and the concept of the readymades, as well as his vision of the artist. The frankness with which Duchamp replied to the questions posed by the younger man is a sign of the respect he very soon had for the person he called his "great decipherer." The selection of texts, letters, and interviews that constitute this book attest to the complicity between these two major figures who overturned the basis of aesthetic experience" -- p. [4] of cover. Résumé« Depuis plus d'un demi-siècle, l'artiste britannique Richard Hamilton a engagé un dialogue des plus intenses et des plus érudits avec l'oeuvre de Marcel Duchamp. Sa traduction typographique des notes qui entourent le chef-d'oeuvre de Duchamp "La Mariée mise à nu par ses célibataires, même" que celui-ci avait rassemblées en vrac sous forme de fac-similés dans sa "Boîte Verte" a été publiée en 1960. Six ans plus tard, Hamilton achève la reconstruction du "Grand Verre" pour la rétrospective "The almost complete works of Marcel Duchamp" qu'il organise à la Tate Gallery de Londres. Cet engagement aussi méthodique que dévoué envers l'oeuvre de Duchamp n'a pas seulement eu une influence sur son propre travail, mais a également donné naissance à des textes d'une rare qualité qui constituent une lecture intime et extrêmement bien informée de celle-ci. La correspondance initiée en 1956 par l'intérêt que Richard Hamilton portait à la "Boîte Verte" prend fin en 1968 avec la mort de Duchamp. Elle révèle d'une part la pénétration créative et continue des idées de ce dernier par Hamilton et d'autre part l'existence d'une relation amicale et étroite qui s'est construite entre les deux artistes. Au cours de deux longs entretiens, Hamilton, avec l'éloquence et la précision qui le caractérisent, interroge Duchamp sur sa jeunesse, sur le concept de readymade ou encore sur sa vision de l'artiste. La franchise avec laquelle celui-ci répond aux questions de son cadet est un signe du respect qu'il a eu très tôt pour celui qu'il appelait son “grand déchiffreur“. Le choix des textes, des lettres et des entretiens qui constituent ce livre témoigne de la connivence qu'entretenaient ces deux grandes figures qui ont bouleversé les données de l'expérience esthétique » -- p. [4] de couverture.
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