O/ Divided/Defined, Weights, Measures, and Emotional Geometry

Verburg, Jim. O/ Divided/Defined, Weights, Measures, and Emotional Geometry. Montréal, Qc: Dazibao, 2013.

[img]
Preview
PDF - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial No Derivatives.

Download (10MB) | Preview
On-site consultation

Abstract (English)

"Verburg’s work in photography, video, print, installation, and text subtly mines the complexities of romantic and familial relationships. Often working with minimal or abstract shapes and images to create an emotional topography, revealing the intricate layers that constitute intimacy, the harmonies and dissonances inherent in an interpersonal dynamic. Taking shape as a poetic puzzle – where many individual pieces offer divergent perspectives and sit in tension with one another in a shared space, suggesting how differences in visual perception parallel the often disparate points-of-view held by individuals navigating relationships. In this publication, Verburg focuses specifically on the circle and line in his practice, both as an aesthetic celebration of the form, as well as the possibility of form to represent ideas of the whole or self. Moving between image, object and idea – exploring personal and interpersonal negotiations of thought, emotion, intention and meaning" -- p [4] of cover.

Résumé

« Le travail de Jim Verburg − photographie, vidéo, art imprimé, installation et écriture – brouille de façon subtile la complexité des rapports romantiques et familiaux. L’articulation visuelle méticuleuse d’images, de formes minimales ou abstraites, trace une topographie affective, mettant au jour les couches complexes de l’intimité, de l’harmonie et des dissonances inhérentes aux dynamiques interpersonnelles. Prenant la forme d’un casse-tête poétique − où un grand nombre de pièces individuelles offrent des perspectives contraires et sont mises en tension les unes avec les autres dans un espace commun, suggérant ainsi combien les différences sur le plan de la perception visuelle correspondent aux points de vue souvent divergents découlant des relations mouvantes entre individus. Dans ce livre, Verburg se penche particulièrement sur le potentiel formel du cercle et de la ligne, à la fois comme célébration esthétique de la forme et comme possibilité qu’a cette dernière de représenter les idées du tout et du soi. Se déplaçant entre l’image, l’objet et l’idée, cet ouvrage explore les négociations personnelles et interpersonnelles présentes dans la pensée, l’émotion, l’intention, voire, le sens » -- p. [4] de couverture.

Types: Anthologies, essays, collections ; Monographs
All Contributors: Choinière, France (Director); Jennifer, Pham (Collaborator); Verburg, Jim (Author); Verburg, Jim (Designer)
Dossier: 410 - VERBURG, JIM
Collation: [102] p. : ill. (surtout coul.) ; 25 cm
ISBN: 9782922135411
Language of Publication: English; French
Publishers: Montréal, Qc: Dazibao
Artists: Verburg, Jim
Art Organizations: Dazibao (Montréal)
Keywords: PHOTOGRAPHIE; ÉMOTION; PHOTOGRAPHY; EMOTION
Copyright Statement: Les éditions Dazibao; Jim Verburg
Related URLs:
Series Name: Les portables
Deposited by: Users 6 not found.
Date Deposited: 22 Mar 2014 21:21
Last Modified: 30 Jan 2015 15:05
URI: http://e-artexte.ca/id/eprint/24494
Edit this item (login required):
View Item