Alain-Martin Richard : Performances, manoeuvres et autres hypothèses de disparition = Performances, Manoeuvres and Other Hypotheses for DisappearingTools Couillard, Paul; La Roche, Hélène; Ouellet, Paul; Reeves, Nicolas; Richard, Alain-Martin; Robertson, Clive; Sioui Durand, Guy; Trudel, Marianne and Doyon/Demers. Alain-Martin Richard : Performances, manoeuvres et autres hypothèses de disparition = Performances, Manoeuvres and Other Hypotheses for Disappearing. Toronto, Ont.: FADO; Alma, QC: Sagamie édition d'art, 2014.
Abstract (English)- "As an artist, embodied intellectual, critic performer and manoeuvrier, Alain-Martin Richard has orchestrated an escape from theatre by reaching out to a collective imaginary with openings reconstructed through an engaging disciplinary, geographic and discursive nomadism. This body-agent has dedicated himself to a variety of activities - the invention of a body-story that now gives life to the essential book. This vivid, complexe work, to borrow Richard's own words, constitutes "the literary component of a vast action." A rare accomplishment in the landscape of art publishing" -- Bernard Lamarche, p. [4] of cover. - "Alain-Martin Richard's radical and rigorous political insistence on activating art through the 'manoeuvre' against the art world's market-driven tendency to package performance as commodity was ahead of its time. This action-packed book provides a thorough overview of the writings, performances and career of Richard, who pioneered strategies of 'relational' and 'participatory' practice from the early 1980s onward, positioning his practice in the rich and conflicted history of contemporary Québec" -- Amelia Jones, p. [4] of cover. Résumé- « Artiste, intellectuel incarné, critique, performeur et manoeuvrier, Alain-Martin Richard a su orchestrer une sortie du théâtre pour tendre la main à un imaginaire collectif aux multiples ouvertures, reconstruit à travers un engageant nomadisme disciplinaire, géographique et discursif. Ce corps-actant s’est livré à un ensemble d’activités, soit l’invention d’un corps-récit auquel aujourd’hui donne vie ce livre essentiel. L’ouvrage, pour reprendre les mots de Richard, constitue « le volet littéraire d’une vaste action multiforme », relatée ici avec éclat, Une somme trop rare dans le paysage de l'édition de l'art » -- Bernard Lamarche, p. [4] de couverture. - « La conviction politique d’Alain-Martin Richard, radicale et rigoureuse, de réaliser l’art par le biais de la manoeuvre et à l’encontre de la tendance du marché mondial de l’art qui considère la performance comme une denrée consommable, était bien en avance sur son époque. Ce livre dynamique procure un aperçu complet des écrits, des performances et de la carrière de Richard, qui a été un pionnier de stratégies des pratiques « relationnelles » et « participatives » dès le début des années 1980, situant sa démarche dans la riche et conflictuelle histoire du Québec contemporain » -- Amelia Jones, p. [4] de couveture.
Edit this item (login required): |