The Other Country = L'autre pays : Vincent Meessen (ed.)Tools Baumeister, Ruth; Blondin Diop, Omar; Debord, Guy; Diangani, Lungela; Collicelli Cagol, Stefano; McDonough, Tom; Meessen, Vincent; Monaville, Pedro. The Other Country = L'autre pays : Vincent Meessen (ed.). Bruxelles, Belgique: WIELS; Berlin, Allemagne: Sternberg Press, 2018.
Abstract (English)"This bilingual book was published following Vincent Meessen’s solo exhibitions Sire, je suis de l'ôtre pays at WIELS, Brussels (2016) and Omar en mai at Centre Pompidou, Paris (2018). The fourth volume in the artist’s publication series Prospectus, it is structured around four major installations that made up these shows (One.Two.Three, SIISIS, Wild Architect, and Cinéma Omarx), which are placed in parallel with newly commissioned essays by scholars Pedro Monaville, Stefano Collicelli Cagol and Ruth Baumeister, and an in-depth conversation between Tom McDonough and Vincent Meessen. At the heart of these contributions are the untold histories and unexpected topicality of the Situationist International, modernity’s last international avant-garde, which reconsidered so radically the relationships between art, politics and everyday life. Previously unpublished texts and reprints by Guy Debord, Lungela Diangani and Omar Blondin Diop explore in particular the Situationist International’s influence in black African countries, such as the Democratic Republic of Congo and Senegal. Installation views of the exhibitions show furthermore how Meessen uses original documents in order to re-evaluate their political potential in the present. As such, the book generously reflects on the artist’s discursive, collaborative and para-curatorial activity of the past four years." -- Publisher's website. Résumé« Ce livre bilingue a été publié à l’occasion des expositions solo de Vincent Meessen Sire, je suis de l’ôtre pays au WIELS, Bruxelles (2016) et Omar en mai au Centre Pompidou, Paris (2018). Le quatrième volume de la série de publications de l’artiste, Prospectus, s’articule autour de quatre installations majeures qui ont constitué ces expositions (One.Two.Three, SIISIS, Wild Architect, et CinémaOmarx), mises en parallèle avec des nouveaux essais par les chercheurs Pedro Monaville, Stefano Collicelli Cagol et Ruth Baumeister, et d’une conversation entre Tom McDonough et Vincent Meessen. Au centre de ces contributions se trouvent les histoires inédites et l'actualité inattendue de l'Internationale situationniste, dernière avant-garde internationale de la modernité, qui reconsidéra de manière radicale les relations entre l’art, la politique et la vie quotidienne. Des textes inédits ou remis en circulation de Guy Debord, Lungela Diangani et Omar Blondin Diop explorent tout particulièrement l’influence de l'IS dans les pays d’Afrique, tels que le Congo et le Sénégal. Des vues de ces expositions montrent comment Vincent Meessen mobilise des documents originaux en vue de réévaluer leur potentiel politique actuel. La publication richement illustrée reflète l’activité collaborative, para-curatoriale et discursive déployée par l’artiste durant ces quatre dernières années. » -- Site web de l'éditeur.
Edit this item (login required): |