Sylvie ReadmanTools Léger, Danielle; Simon, Cheryl. Sylvie Readman. Montréal, Qc: Galerie Samuel Lallouz, 1992.
Abstract (English)Léger refers to Bachelard's poetics of space and to the history of painting and photography (the Hudson River School, landscape as genre, the "luminist" tradition, the composite proof) to circumscribe the layering strategies deployed in Readman's photographs - topological spaces where hallucination images of the world appeal to the senses of sight, touch and hearing. Simon asserts that the artist's work contributes to the critical discourse of representation, that its content addresses the history of the medium and (in line with Crimp's notion of presence) that it is inscribed in the postmodern problematic of photography. Biographical notes. 62 bibl. ref. RésuméLéger réfère à la poétique de l'espace de Bachelard et à l'histoire de la peinture et de la photographie (l'Hudson River School, le paysage comme genre, la tradition luministe ou l'épreuve composite) pour circonscrire les modes stratégiques inhérents aux procédés de superposition déployés dans les photographies de Readman, espaces topologiques où des images du monde hallucinent les sens visuel, tactile et auditif. Simon stipule que les oeuvres de l'artiste contribuent au discours critique de la représentation, que leur contenu s'adresse à l'histoire même du médium et qu'elles s'inscrivent (conformément à la notion de présence élaborée par Crimp) dans la problématique postmoderne en photographie. Notice biographique. 62 réf. bibl.
Edit this item (login required): |