Michel Lagacé, David MacWilliam : Abstractions iconiquesTools Johnson, Carl. Michel Lagacé, David MacWilliam : Abstractions iconiques. Rimouski, Qc: Musée régional de Rimouski, 2000.
Abstract (English)Despite the geographical and cultural gaps that distance Lagacé (Notre-Dame-du-Portage) from MacWilliam (Vancouver), Johnson invokes their closeness through the similar use of iconography and abstraction in their paintings. It is within the context of the history of painting that the author considers each painter’s work, while demonstrating how they both question modernist and formalist precepts. Johnson also outlines the stylistic criteria that should be used to group the works into series. Includes list of works. Texts in French and English. Biographical notes. 25 bibl. ref. RésuméPar-delà les données géographiques et culturelles qui éloignent le peintre de Notre-Dame-du-Portage de l’artiste de Vancouver, Johnson fait valoir leur étroit voisinage autour d’une pratique qui lie iconicité et abstraction dans des œuvres exclusivement picturales. C’est dans le contexte de l’histoire de la peinture que l’auteur analyse, compare, oppose presque les réalisations de chacun, tout en démontrant comment celles-ci remettent en question les présupposés modernistes et formalistes, et selon quels critères stylistiques on peut les regrouper en séries. Liste des œuvres. Texte en français et en anglais. Notices biographiques. 25 réf. bibl.
Edit this item (login required): |