Art et communication marginale : Tampons d'artistes = Art and Marginal Communication : Rubber Art, Stamp Activity = Kunst und Randkommunikation : Künstlers Stempelmarken

Fischer, Hervé; Friedman, Ken; Valoch, Jiri. Art et communication marginale : Tampons d'artistes = Art and Marginal Communication : Rubber Art, Stamp Activity = Kunst und Randkommunikation : Künstlers Stempelmarken. Paris, France: Balland, 1974.

On-site consultation

Abstract (English)

"It seems that the expansion of mass media has hidden the importance of sub-cultures and sub-media, or marginal media. However it may be asserted that at present communication, including the exchange that this implies, cannot be realised through the techniques of diffusion such as radio, television, the established press and cinema.

Contemporary artistic approches show that communication has become the principal focus in the research of artists wishing to transcend the social vacuum surrounding avant-garde works. Since they are marginal men, artists must re-create marginal media. It is surprising to discover that the counter-use of a commonplace object - the rubber stamp - by artists rather than bureaucrates, in their correspondence, is a kind of tribal tom-tom, that reveals the existence of a vivid sub-culture with its values and structures, critical of the contemporary society. [...]" -- p. [4] of cover.

Résumé

"Il semble que le développement des moyens de diffusion de masse ait occulté l'importance des sub-cultures et des sub-media, ou media marginaux. Pourtant on peut affirmer que la communication, avec l'échange qu'elle implique, est actuellement impossible dans le cadre des technologies de diffusion telles que radio, télévision, grande presse ou cinéma commercial.

Les démarches contemporaines de l'art montrent que ce problème de communication est devenu un thème central de recherche pour des artistes soucieux de franchir le vide social qui entoure les travaux d'avant-garde. Hommes marginaux, les artistes doivent réinventer des media marginaux. On est étonné de découvrir dans le contre-usage d'un petit objet banal - le tampon caoutchouc, - non plus par les bureaucrates mais par les artistes, dans leur correspondance et les envois postaux qu'ils échangent, une sorte de tam-tam tribal artistique, qui nous révèle l'existence d'une sub-culture - ses valeurs et ses structures - très active et critique vis-à-vis de la société contemporaine. [...]" -- p. [4] de couverture.

Types: Anthologies, essays, collections
All Contributors: Fischer, Hervé (Author); Friedman, Ken (Author); Valoch, Jiri (Author)
Dossier: 800 - ART POSTAL / MAIL ART
Collation: 243 p. : ill. ; 24 cm
Language of Publication: German; English; French
Publishers: Paris, France: Balland
Artists: Banana, Anna; Bec, Louis; Filliou, Robert; General Idea (Collective); Image Bank; Klein, Yves; Spoerri, Daniel; Vostell, Wolf; [et alii]
Keywords: TAMPON DE COUTCHOUC; ARTIST'S STAMP; RUBBER STAMP; COMMUNICATION; RÉSEAU; NETWORK; CORRESPONDENCE; CORRESPONDANCE; ART POSTAL; MAIL ART
Copyright Statement: Balland
Notes:

Table des matières p. 242 - p. 243.
comprend des références bibliographiques.
Don de Réjean-François Côté.

Deposited by: Contractuel Artexte
Date Deposited: 05 Aug 2016 16:30
Last Modified: 05 Aug 2016 16:31
URI: http://e-artexte.ca/id/eprint/27564
Edit this item (login required):
View Item