Post Punk Art NowTools Pesot, Sébastien; Hussey, Andrew; Beauchesne, Claudia Eve; Phaneuf, Marc-Antoine K.; Clerson, David; Cometbus, Aaron; Wren, Jacob; Dick, Mina Pam; D'Agostino, Paul; Nassif, Philippe. Post Punk Art Now. s.l.: Pesot, Organisme de création, 2016.
Abstract (English)"There are a number of aesthetic similarities between the punk movement and certain 20th-century artistic currents. With its rejection of established values, its strong sense of self-derision and iconoclasm, punk is closely related to Dadaism. Early on, many of its proponents were also influenced by Situationism. The manager of the Sex Pistols, Malcolm McLaren, frequently alluded to the emblematic texts of the movement and even declared, “It’s marvellous to use Situationism in rock.” In addition, the parodic appropriation of religious or political imagery on punk album jackets or posters is very much in keeping with the deviational spirit of Situationism." -- Publisher's website. Résumé« Dès ses origines le punk a entretenu une relation étroite avec la pensée situationniste à laquelle il emprunte la négativité, la pratique du détournement, une violence nihiliste, le dégoût de son temps, mais son rapport aux avant-gardes peut remonter plus loin : on retrouve chez lui l’arrogance dadaïste, l’apologie du bruit des futuristes, un sens de la provocation que n’aurait pas renié Arthur Cravan, et comme les avant-gardes il n’était peut-être pas destiné à durer. Ainsi l’a-t-on déclaré mort dès 1978 dans un autosabotage provocateur qui fut suivi d’innombrables résurrections comme si cette mise à mort ne pouvait être définitive. » -- Site de l'éditeur. Edit this item (login required): |