Définitions de la culture visuelle II : Utopies modernistes -Postformalisme et pureté de la vision = Definitions of Visual Culture II : Modernist Utopias - Postformalism and Pure VisualityTools Bernier, Christine; Dubreuil-Blondin, Nicole; Jay, Martin; Douglas, Susan; Greenberg, Reesa; Stafford, Barbara Maria; Kelly, Mary; Cubitt, Sean; Burgin, Victor; Piper, Adrian. Définitions de la culture visuelle II : Utopies modernistes -Postformalisme et pureté de la vision = Definitions of Visual Culture II : Modernist Utopias - Postformalism and Pure Visuality. Montréal, Qc: Musée d'art contemporain de Montréal, 1996.
Abstract (English)Nine texts (one of which is in French only) tackle Michael Fried's positions towards Greenbergian formalism, the avatars of the "visual object" and ocularcentrism, the meaning attached to picture hanging in an exhibition, strategies of mimicry and sexual identity, the "silence of the visual artwork", Barthes' conception of the filmic image, and the properties of Euroethnic art. Biographical notes on the authors. Circa 200 bibl. ref. RésuméNeuf textes (dont huit sont présentés en anglais seulement) abordent les positions de Michael Fried par rapport au formalisme greenbergien, les avatars de l'"objet visuel" et de l'oculocentrisme, la signification de l'accrochage dans une exposition, les stratégies d"initiation" par rapport à l'identité sexuelle, le "silence de l'oeuvre visuelle", la conception barthésienne de l'image filmique et les propriétés de l'art euroethnique. Notices biographiques sur les auteurs. Circa 200 réf. bibl. Edit this item (login required): |